nUFFNANG

Thursday, January 8, 2009

"Nak Main...Nak MAin...Air TErjun kat Sungai Gabai!!"

Pada minggu yang lalu, hari minggu..hari akhir bebudak bercuti sekolah kerana esoknya Isnin dah mula sekolah dibuka....tidak semena2, diri ini terasa gatal nak main air....air terjun...

ntahlah naper semenjak 2 menjak ni kan, aku dan sorang kawan baik aku nie suka sangat main air...dulu mandi kat Lost World Of Tambun...selang hari ke sini plak. hehe...yer la kan dari melepak dan melapuk kat shoping complex, habiskan sedikit duit, ada kalanya g tmpat peranginan macam nie pun dah puas hati sangat...

Bertenggek atas batu sambil makan nasi lemak free

so nak prepare apa yer?...tak yah la nak masak bebanyak kan tetapi mana yg mudah jer. aku buat popiah goreng berintikan nugget dan hotdog...digulung. aku tak amik gambornyer...lupa...hehe. sedapla jugak kan..(puji sendiri..) mmg sedap apa kalu tak takkan la boleh habis kan....so sebelum terjun kene la isi perut dulu....tp rasanya tak cukup dengan 30 biji popiah goreng...

so kami beli bungkus jer la nasi n lauk...tp mmg syukur la sangat2 sebab gerai makan yg kami tapau nasi tu, leh kasi kami 3 bungkus nasi lemak free...hah, kenyang buntang aku dibuatnyer....itu pun 1 bungkus nasi lemak tu terpaksa dibuang begitu sahaja sebab dah basi menjelang 6 petang...
Lokasi air terjun kami ialah di Sungai Gabai...area hulu langat...1st time kami ke sini. so tak tau mana nak lepak...dalam kul 11 pagi kami sampai dan terus cari port. sedapatnyer area air deras kat batu besau nie...mmg cantik sangat.

sekali terpandang baik punyer batu untuk kami tenggek, apa lagi redah jer la!!! mmg strategik..mmg sebelah jer dengan air deras tu...dan ada 'kolam' siap dah...jadi lepas makan, jom terjun....
hah, tgk la tu, punya la ramai. ada yg menempelkan bontot diorang kat port kitorang...huh, no way guys...batu besar ni kami yg jajah tau...hahaha....

tgk la foto atas tu. punyalah ramai...dah tak peduli sedara mara, kenal atau tak janji seronok main air sesama...tp gambar atas tu aku tak de main air lagi..sebab ramai sangat...segan la...ramai anak dara, mak dara, mak janda...hehe...dok bersiram...
"Flying kick"
sesambil bersembang, aku dah standby kamera dah...dari awal aku sampai bebudak kat foto atas tu dok layan lompat tiruk dan terjun junam dari atas batu tu...aku apa lagi, snappy ler...tak cukup dengan itu....
.....ada plak aksi luncur dari atas sana...mak oi..bebudak ni berani betoi....agaknyer budak kg area situ jugak kot....batu tu dah le licin...tinggi plak tu dipanjatnyer...4 orang budak yg buat aksi luncur ni dengan beraninya meluncur sambil berdiri...amboi....hebat tol...tp mmg kagum ler...orang yg mandi kat situ spoting giler, bg galakan dan dorongan lagi...tepukan gemuruh diberinya...ermm, bertambah suka le bebudak tu buat aksi meluncur nie...aku risau jatuh pecah kepala kene batu jer...tetapi bebudak ni mana ada kesah...jadi aku tak amik kesah la...lantak ler!!! ahaks

so nilah portnyer...cantikkan....so kalu ada yang nak ke sungai gabai ni mmg senang jer. menghala ke pekan batu 9, dan ikut papan tanda...16 km dari simpang 3 sebelah kanan, kalu terus ke sungai congkak yg merupakan salah satu lokasi yg popular.
tp jgn terkejut yer, sebab jalan ke sungai gabai tu agak sempit dan jalannya masuk dan naik turun bukit sikit jer..tak la tinggi sangat....kancil kocik tu pun lopeh..!!!

11 comments:

Anonymous said...

cantiknye sungai gabai ni ek..anak2 akak dan laki akak sure suka.akak lak x suka mandi.kah.kah.kah..

lillies said...

bila nak bawak aku lak?hehehe...

maliksutanmuda said...

kakita:...ala tak mandi tak per, cuci batu kat kaki yang kematu pun bagus gak Kak....tp kan kak, seyes airnya mmg jernih dan menyegarkan gilerrrrrr....sejukkkkkk ooooo!!! :P

lillies: bawak ko?...erm...boleh tp jumpa kat sana aku 'bawakkan' yer...(guide jalan jer)...ahaks

Gidong said...

eh sungai ni lah rasanya yang aku g dgn abg shah dan fendi dulu .. best hehe

maliksutanmuda said...

hai mr gidong...thnaks sebab dtang melawat blog gua..hehe

oh jadinyer pernah g ler...best..aku siap lompat 3 kali pusing terjun junam tau..ahaks...betoi tak tipu... :P

aShaBuLz said...

oit2....jadi mambang air lak ek...hahaha.

dah lama gila tak pi mandi air terjun..uish..mengidam jap!! haha

maliksutanmuda said...

yer ker...jom ar....nanti kita set sama2 buat BBQ ker...ramai2 baru syiok...geng blogger...ada berani>?..

Unknown said...

wah gambar budak buat flip to lawa..

maliksutanmuda said...

ye ker...kebetulan dapt snap flip tu...berani dia kan

izman said...

menarik gak sg gabai ni, lama dah tak mandi2 air terjun. kat area mane tu awie?

maliksutanmuda said...

mmg menarik...kat hulu langat batu 20 kalu tak salah la, tp jgn risau susah...jalannya ada papantanda untuk pandu arah...

** saya dapt tahu ada 4 tingkat air terjun dari yg paling rendah hingga yang paling dalam dan ada tempat pancing sekali...so abg n famili boleh la ke sg gabai...saya pun akan ke sana lagi nanti..hehe