nUFFNANG

Thursday, July 10, 2008

Belah...Sakit sangat2...waduhhh!!!!

Hari Ahad baru ni, aku mmg bersyukur sangat sebab walaupun kaki sakit, aku masih lagi boleh perform lawan boling. Dapat rice cooker sebagai ganjaran kejuaraan..haha. NAmun, sekejap jer. Isnin aku kene g klinik Putrjaya untuk buat medical check dengan tentang keadaan tapak kaki aku yang tiba2 membengkak. Setelah mendaftar (agak lama menunggu), aku baru dapat jumpa doktor dalam jam 12 tgh hari padahal aku dah daftar dan tunggu dari jam 9 pagi..erm...tp tak kata lah, mmg ramai orang. Setelah berjumpa doktor, aku di nasihatkan untuk membuat minor operation..pendek kata belah bahagian yang membengkak tu...
So menunggu giliran di Bilik Prosedur 22...bila sampai masanya...
Pertama sekali, aku di cuci bahagian tapak kaki yang membengkak dan kemudiannya...
Disuntik bius sebanyak 4 jarum di keliling bahagian yang berkenaan...bila kaki dah mula rasa kebas, dan tak rasa apa2 la.....mula la MA ini, membelah bahagian tersebut sambil disaksikan oleh nurses yang lain...kata mereka, darah memancut dengan banyak la jugak...erm...aku tak tgk sebab....macma seram jer...ahaks
Rupanya setelah dibelah, nanah mula keluar dengan banyaknyer...BISUL..rupanya bisul yang punca segalanya. erm..MA tu mula la mengorek dan membuang bahagian yang telah rosak..berlubang la jawabnyer bahagian itu sehingga hari ni.

MMg sakit dan perit sesangat. inilah pengalaman kedua aku, selepas berkhatan dulu...Y a Allah...mmg seksa sangat. Lepas jer bius tu dah abis power, mula la aku terasa sakit dan pedih..rasa macam pisau masih melekat kat tapak kaki nie...huhu!!Dan inilah hasilnya. Setelah dibalut dengan rapi. bahagian yg berlubang tu, diletaknyer gel yg membolehkan isi dalam kaki aku tumbuh membentuk semula meggantikan tisu yang telah rosak.

Aku amik kesempatan lihat sendiri setakat mana dalamnyer lubang itu...erm...

Punyalah dalam...sampai nampak ligamen yang berwarna putih dalam kat tapak kaki aku tu..its real,,,mmg real...terkejut aku...

So terpksa makan ubat tahan sakit, antibiotik dan ubat bengkak...dan jugak, setiap hari aku dinasihatkan untuk ke klinik putrjaya untuk cuci luka itu SETIAP HARI...oh tidak....

aku risau sangat pasal kerja aku yg byk sangat tak abis...terpksa la kol bos dan bgtau serta minta maaf sangat2 sebab terpaksa amik mc dan tak dapat nak join diorang...

So masuk esok, aku dah mc 5 hari bekerja..sabtu ahad pun kene g cuci luka jugak..tak boleh miss..nanti aku kene marah...huhu..apapun untuk kebaikan aku jugak kan...kerap cuci, lagi cepat baik...

oklah...salam rindu dari awie....nak tido la..letih menjerit kesakitan masa dresing petang tadi..huhu...ahaks...

wachaaaa!!!

10 comments:

Anonymous said...

GOOD MORNING...WOW TAKUTNYA TENGOK KENA OPERATE KAKI..MESTI SAKIT BANGAT2..RAJIN2 MAKAN UBAT DAN CUCI LUKA TU..BYE2

Anonymous said...

Make sure mkn tu nak kena jaga yerk kalau tak kaki tu bernanah semula luka pun mesti lambat sembuh paling penting jgn lupa mkn ubat...

echah_syed said...

sgt menakutkan mama..terangkat kaki mama nmpk pic tu :(

awie mkn pati haruan yg dlm botol tu supaya cpt baik luka.haruan poleney.

atau masak ikan haruan buat sop atau bakar pun bagus sgt..

ciannye dia :(

maliksutanmuda said...

anony;..thnks...mmg selalu makan ubat dan jaga kaki dari kene hempap..huhu

amad;..thnks amad...mmg jaga makan...terpaksa posa makan telur dan benda makan yg gatal2...tp makan tetap makan (dah membulat nie. asyik makan tido jer.heheh)

mama;..thnks mama. awie ingat nak cuba makan Gamogen, Healin..ikan haruan rasanya awie kene pantang dulu kot...

Najib Ariyan Ali Basha said...

Arghhhh darahhh... pengsan!!! takut, dasatnya bengkak tu sampai kena nak di bedah lagi.... ish ish ish takan lah sebab main boling sampai kena bedah lah pulak

maliksutanmuda said...

tak lah abang BM, bisul ni dia jadi dalam kaki..mmg tak perasan...so bila dah bengkak pun tak nmpak macam bisul..


puncanya kata doktor, kaki terlalu lembab atau berpeluh, tu pasal kalu silap sikit, boleh menyebabkan bisul.

lagipun, ia mula jadi masa kaki awie tu dicucuk steroid untuk sembuhkan ekzima (mengelupas kulit kat tmpat bisul). tak sangka kuman terkumpul membentuk bisul...

itu la ceritanya....huhu

Ziana said...

erkss..
sorry.. me skip pic operate tuh...
kang ade yg pengsan dpn laptop nih..


get well soon awie!
:)

eedany said...

adoi... ngerinya ko cakap dalam yang amat kat tapak kaki ko wie...

kesian ko... kalau aku dekat mesti aku datang melawat. Bawa bunga lagik...;p

semoga kaki ko cepatlah sembuh ya wie...

:)

MOLY said...

adoi .. ngeri nya weh !!
takottttttttttttttttttt ...

cepat sembuh
ko kaki bisul banyak sangat berjalan

:P

Shah said...

Apa-apa hal pun jangan ponteng buat dressing tu. Kalu tidak kang lagi lambat baik.