nUFFNANG

Tuesday, April 29, 2008

Fifi...Missing?...Fifiiiiiiii!!!!!!!

Semalam seperti biasa aku lepas keje jam 5 blah la dari ofis. Tak de la rasa tak sedap hati ker, atau apa2 yang ganjil...sesampai jer kat rumah, macam biasa aku terjerit2 sebut dan panggil nama Fifi aku tu.."Fifi.....fifi ooooiiii...Assalamualaikum..."....

PAstu diam jer....tak jawab pun salam aku...(nak kene jentik telinga dah nie... :) ... 10 minit panggil, jerit dia tak kuar. Heran gak aku...biasanya terkinja2 dia duduk depan gate dia tu...Aku pun rasa macam lain jer...sekali bila aku selak bumbung umah dia yang kocik iteww, Fifi dah takde,,,hilang,....hilang...Ah, sudah...."Fifi.....mana ko nyorok nie...."...Dah nak meroyan dah aku dibuatnyer....
Dari 1 bilik ke 1 bilik.....setiap celah rumah aku cari....tak jugak jumpa...Terfikir kat toilet...tp rasa macam tak mungkin jer...."Takkan Fifi g toilet..cari apa...erm...."
Sejenak aku fikir punya fikir...."Lubang....."
Sah...terjun lubang kat bilik mandi....Dah memang sifat menatang nie suka lubang..Mula gelap, aku ingat bukan Fifi..mana tau ada spesis lain yg numpang ker,,,risau gak aku...tapi bila disuluh...."Alahai sayang ku Fifi...ko cari apa dalam lobang nie oiiiii"...

Cuak aku...Mula aku guna plastik beg...hulurkan dia, kasi dia gigit dan kemudian angkat, sebab tangan aku besar dan tak muat juga tak sampai. Lubang tu dalam...

Kemudian aku terfikir, aku ada jaring ni. So dari elok segi empat, aku bujurkan ia. So aku hulurkan dan sauk Fifi ke dalam jaring....Alhamdulillah berhasil....!! "Fuh, mmg copot jantung aku dibuatnyer.."
Alahai, kesian Fifi....menggigil dia...aku nak nangis pun ada. Tgk keadaan dia yg serba kerdil dan gigil ngan air sejuk dalam lobang tu...Ceding jer...
"KEsian ko Fifi...meh aku lapkan....".... Guna lah kain lapkan badan dia yang kesejukan itewww...Dia pun jadi tak tentu arah dah....Alhamdulillah, Tuhan panjangkan umur dia....Amin.!!
Letak balik dalam sangkar dia, dan dia pun makan dan minum apa yang patut. Aku rasa agak lama dia dalam lobang tu, salah aku jugak, sbb tak cek dia ada ke tak dalam sangkar tu...Rupenyer bumbung dia terkopak sikit. Tu pasal dia leh kuar dan merayau...!!!
Sorry yer Fifi...lain kali takkan jadi lagi yer...Jodoh ko pun aku lum dapat cari lagi. Tu sebab ko kuar, nak cari sendiri ek?,.,,,tak yah la, kucing ngan hanjeng byk kat luar sana...tak sempat kawin karang, terus jadi arwah....huhuhu!!!

So hari ini bulu dan badna Fifi dah makin pulih..tak menggigil lagi. Cuma mungkin dia trauma sikit atas apa yang terjadi....NAnti balik nak kene belai dia...Sob Sob...Sediah tau...!!!!Sabaq Sabaq...

12 comments:

izman said...

Boleh tahan jugak ko ni jiwang dan penyayang binatang.

teringat masa bujang dulu akupon ada bela hamster sepasang. Makwe hadiah (err... bukan bini aku yerr). Yg x tahan beranak kuat, byk pulak tu. Anak yg mati dia makan, ee.....

Unknown said...

astgha..

nasib baik jumpe.. elok lak lobang tu takde ade gak perghadang dia..

panjang umur ko fifi..


*sy punya hamster pun terlepas gak.. puas cari satu rumah. tgk2 dia tak kuar bilik pun. dia menyorok dlm kotak.

akupunyahal said...

laa kesian nya dia... ok ke skg dia?

maliksutanmuda said...

ABGIZMAN:..AWIE MMG SUKA MENATANG...KALU BOLEH KUCING, FERRET, IKAN PUN NAK BELA...OH ABG PUN PERNAH BELA EK...BAGUIH LA ABG NI!!

BUD:..SEMBUNYI?..BAGUIH LA...ABG NYE UMAH DIA DAH ROUND CUMA TOILET JE BELUM...TU LA PASAL AGAKNYER NAK MELAWAT NYER PASAL, INGAT LUBANG TU MAINAN DIA LA KOT...HHUHU!!

MALIM:..DIA DAH OK..TP TAK TAU LA TAKUT DIA TRAUMA PASAL SEJUK. ADA LA LEBIH KURANG 4 JAM KOT...SBB TGK PADA GIGIL DIA, TAKDE LA SAMPAI NAK MATI...HUHU..SEDIH LER..!!

Mieza's Penny said...

tu la ko sbk ngan bowling...anak kat umah smpi msk lubang...ni kes dera ke kes bnh diri ni..:p

sian kesejukan dia lelama dlm tuh...sob2x...lainkali hati2...

ksh syg ko dpt akak lihat...btl2 ko nak capai dia...dtg lak tetiba idea ngan jaring tu ya...:D

echah_syed said...

mama ni penakut binatang laa.. :(

suke tgk jek tp kalo bela seramm :p

kat umah ni ade gak binatang..cicak n lipas..hiks

Anonymous said...

loh cian nye kt fifi kelmarin bru je jumpe yer,lain kali awie make sure fifi ada dlm kandang sblm kuar umah tau...(Amad)

Ziana said...

erk...
me too..same mcm mama..
penakot n geli..

tgk pic fifin tuh pon meremang..
errkk..
tp sian ek..

maliksutanmuda said...

kakmieza:...mmg sedih akak tgk Fifi nie, sob sob!!.AWie mmg suka bele menatang...tu la, lain kali saya kene lebih hati2..tq akak!!

mama:..mama takut ek..mcam ziana la. mama tak biasa kot..hehe, jadinyer mama ada jugak bela, lipas ngan cicak...bele jugak tu.. hehe :P

amad:..hehe tq amad. tu la. masa amad dtg, dia elok jer tp esoknyer ilang...tau2 dalam lobang..kuang3!!!

ziana:...ko ngan mama sama...walaupun meremang tp ko tetap sayang kat menatang...yer tak?...baguih la...janji sayang tu ada...world peace!!!. :)

Mediviron UOA Clinic said...

mesti lain kali fifi tak buat lagi. dah takut dan segan...

eedany said...

ya ampun... nasib baik fifi selamat. Aku dub dab tau baca ko punya entry dari mula.

Phewwww...

p/s: agaknya dia nak cari bini baru kot? Hihihi...

azianierdawati said...

hihihi ingat ffi tu dah.... suspen jugak. btw, salam kenal, i pun br je dpt hamster,, n teruja jugak...