nUFFNANG

Tuesday, April 1, 2008

PEts World..MID VALLEY..PEts AnYONE!!

HAri sabtu baru2 ni, aku sepanjang malam melepak jer. Dari menonton konsert AF, hinggalah ke acara jalan2 cari makan dan menyembang sambil makan kuaci...Hehe. Keesokkan harinya yakni hari Ahad, aku bergegas bangun pagi sbb takut kelewatan. Tak nak terlepas peluang lagi..YA Ampunnn!!!! :P

Lokasi melepak aku pada hari Ahad bertarikh 30 MAc 2008 adalah MId Valley Exibition Centre, Mid VAlley. Apa yang ada kat sini?...Hehe...
MAlaysia's PEt Shows And Competitions, PEt World Malaysia 2008 yang dianjurkan oleh kelab2 pet di MAlaysia ini. banyak sponsor tp tak ingat la...huhu. Acara berlangsung selama 2 hari dari 29-30 MAc 2008. Aku pun tak tau sebenarnya, tetapi abg kepada kawan aku sms, ajak datang dan beri sokongan moral padanya sbb dia adalah ahli kelab kucing MAlaysia dan juga peserta pertandingan. erm, menarik kan?...
Untuk masuk, dikenakan RM5 bagi dewasa dan RM2 untuk kanak2. Kene bayar la tp berbaloi giler...Pergh, rugi lah sapa yang tak datang...!!
So dalam hall ni banyak gerai2 yg menjual dan mempromosikan barang2 penjagaan haiwan peliharaan seperti ikan, kucing, anjing (hanjeng...hehe)...dan sebagainya. Barang2 keperluan hamster juga ada dijual..murah plak tu... Aku ada jugak rembat beberapa item di sini...Mmg murah lah!!!...
Macam foto di atas tu, keperluan hamster. Byk benda yang aku tak tau...makanan tambahan hamster dah berjenis, permainan dan sangkar utk travelling pun ada. Teruja aku...ARghhhhh!!!!!
Yang ini menarik giler. Pertandingan NAno Tank Aquascpaing. Ingat umah jer ada pertandingan landscape, tp ini versi tank ikan. PErghhh, aku kagum siot. Cantik sangat...semuanya adalah tumbuhan hidup yang segar-bugar dan lentok-liuknyer, betul2 memukau..Close UP Sikit!!!
" Can u spot a small lobster here?" Hehe, kocik jer kat batu coklat sebelah kanan tu. Nampak tak?...kalu tak nampak, jawabnya pendek umur...Ups!!!.. (Ha, terus nampak la tu)... Ikan Discus ni mmg cantik. Gold color...cantikkan?.. Sememangnyer susah nak jaga ikan eksotik nie. MAkanan dan air perlu dijaga dengan baik. Ada campuran dan alat tertentu untuk memastikan keadaan kesihatan ikan tersebut seperti tempat asalnyer. MAkanannyer tak la mahal sangat tp nak menjaganya, perghhhhh, rumit!... Kata pemiliknyer la.
Dalam dok sedap2 je melayan jiwa suka suki aku pada haiwan/binatang ciptaan Tuhan ini, perut aku mula berkeroncong. LApaq la plak. Terpaksa la keluar cari benda makan. Tp kalu aku keluar, maknanya bila nak masuk balik, kene la bayar lagi RM5. Woiiiii!!! Tak syok ar gini..!!.
Keluar jer kejap, bertentangan dengan hall tadi ada satu lagi hall untuk pertandingan ikan KOI. Ini yg best giler nie...Korang tau tak, ikan koi ni bernilai jutaan ringgit. Dipercayai oleh masyarakat Cina, ia membawa tuah sama seperti ikan kelisa atau ikan flower horn dan ikan kap. Tgk ajer la tank2 tu. JUmlahnyer dalam 100 lebih tank ikan koi dan dalam setiap satunya paling kurang 3 ekor didalamnyer. Banyakkan?..
Board yang mencatatkan peserta yang bertanding. Kebanyakannya, peserta dari bangsa Cina. Ada juga melayu tp bilangannnya amatlah kecil. Mungkin sbb mahal dan minat yang kurang di kalangan bangsa melayu. Yer tak?
Cantik sangat. Tp tak leh makan...betoi ker?...Ada ke org makan ikan koi nie?..Anyone?
Entah2, ikan2 ni dibuat sushi...ada ker?...Sushi Anyone!!! HEhe

Grand Champion. Pemilik seorang Chinese guy yang bergelar... tak tau namanya tetapi mmg besaw sangat. Yang warna oren tu la punca kemenangannya. MAu ada sedepa panjangnyer dan berat mencecah 17kg kot. Tak ingat la aku....sbb lapaq sangat, aku blah la kejap...sampai lupa abis maklumat psal ikan2 ni..huhu!!
McDonald. Spicy Beef Foldover. Sedap sangat. Dan mmg spicy. Balunnnn!!!! LApaq oooiii!!!
Dah sudah makan, sambung ler balik. Aku masuk la dalam hall ni balik. Tetapi free...hehe..MAcam mana aku leh dapat masuk free?..nanti aku citer. Ahaks!!
Culture tank untuk bela ikan yg banyak dan besar. Jimat Ruang dan penjagaan lebih rapi dengan set peralatannya. Berapa ribu ntah...tak hengat lagi aku!!!
Antara spesis ikan yang diperlihara di dalam tank tadi.
Anjing yang bersaiz besar...siottttt!!!! KAta tuannya, ia mmg jinak dan baka dari anjing Belanda. Anjing Shephard..agaknyer la kot. NAmpak tido kan?..sbb letih layan peminat ramai sangat. KAlu berdiri, mmg sama tinggi ngan aku...MMg geram la aku tgk...bulu nyer amatlah cantik dan panjang..."Shampoo bulu, guna brand apa..Sunsilk ke?...Rejoice?...or PAntene?.."...Hehe!! "Shampoo spesial maaaa. Mana ada harga murah...Peliisssss!!!!" Tokey tu yg kata...ahaks!!
Ada 4 ekor anak anjing sedang menidorkan dirinyer...Cute sangat..!!! Ni pun letih melalak...Bising yang amat sangat..Time nie, amanlah kejap..!! Ahaks!
Yang ini, lincah tol. Tuan dia tak ikat leher pun. MAu lompat atas aku nie, naya aku. KAlu dia lompat, mmg aku wachaaaa anjing nie...tp Sanggupkah aku?...ahaks!!
Tido lagi...!!! Yang ini tak tau keturunan apa. Tp macam singa. Comel sangat. Geramnyer aku. Bulu dia lembut. PAnjang. "Nak bela la..."..
Ni yang aku tah tahan nie...kucing...Geram nyer. MAcam nak picit2 jer. Tengah tido..dan tido dan tido. Mmg tido je kejenye, kata tuannya la. Itu hobi kebanyakan kucing yang dibawa dan dipertandingkan.
Pakar haiwan, sedang memberi taklimat ringkas tentang cara pemeliharaan kucing dengan betul dan rawatan yang perlu untuk kucing dan anjing. Pada masa yang sama, mereka menjadi juri pertandingan.
Pertandingan pakaian beragam untuk kucing dan anjing juga ada pada hari terakhir. Cantik sangat...Tengoklah tu, baju lebih besar dari kucingnyer. MMg tak leh nak jalan langsung tu...Alamat kene dukung ajer la..!!
Again...
Ini kucing namanya, Prince , kalu tak silap la. Muka mencuka jer..."Senyum sikit"...wachaaa kang!!
Again...macam Little red Riding Hood,,,hehe.!!!
Erm...mmg meriah la. Gamat sangat. Ada lagi foto menarik yang aku nak kongsi sama korang semua. Bagi aku, mmg elok la buat show macam nie selalu. Terutama pada bebudak khususnyer. Banyak faedah kalu bela haiwan peliharaan nie.
"Lapaq lagi...apa la aku nie...Jom la g makan...Ups...ada mesej. Kawan aku nak join aku rupenyer. Meh ler..Aku pun sorang jer nie."...
"Aku tunggu ek. NAnti kita masuk sama2. Aku tak de hal sbb free...hehe"...
To be Continue...

7 comments:

Mieza's Penny said...

comel n cantik kucing2 ni pki gaun...:D

lawa2 ikan kat situ ek...akak klu bela ikan mesti mati...kat umah tu tgl sekor je...huhu

sempat lg ko mkn ek pastu msk blk...:p

ita.itu said...

wie, best gak ek...skali skala layan binatang ni kan wie..syg betul ko ek..

maliksutanmuda said...

mamacombi:..mmg cantik ada lagi pasal kucing2 nie..nanti saya post.
Mmg lawa sangat. mama bela mati?ada something kot. Air kot mama..tak pun mama tak dukung ikan tu macam anak dia?..hehe
makan mesti sempat mama. lapaq sangat.

kakita:. mmg best. awie sayang semua tau..tak kira la menatang ker, serangga ker,,,orang pun awie sayang gak..hehe!!

Mieza's Penny said...

mamacombi????...kak miezalah...wah dh lupa kat akak ko ye....:p

takpelah org dh x ingat kita...merapu nama akak ko ltk ek..

siapalah kita ni...huhu

maliksutanmuda said...

hehe sorry morry....kaka mieza...alahai..kepala tengah ting tong tadi nie.,..buat keje,,,ni baru siap...huhuhu..ya ammppunnn!!!!

Ziana said...

awie kantoi!!
:)

hadoi..tegelak siot!
rindu mama combi lah tuh
:P

Mediviron UOA Clinic said...

hello awie! have a nice weekend. sok kot i buat spoof blog u yg i sebut2 dulu. skarang baru sempat. jengok2 la bila siap nanti yer!