nUFFNANG

Thursday, January 3, 2008

Ekspedisi TAman Negara Endau Rompin 2005


EkSpEdiSi JeLajAh TamAN NEGARa EnDaU ROmPIn, JohOr

Yehaaa...Inilah ekspedisi aku yang pernah aku pergi. Dah ada blog ni, mau jugak imbas kenangan masa aku ke sana. 18 Mei 2005. Dah lama tp meninggalkan kesan yang amat mendalam...pengalaman la katakan.

Kami bertolak seawal pagi dengan 2 buah bas dari Kementerrian Penerangan yang disewa. Penuh bas. Perjalanan mengambil masa 8 jam lebih kurang.

Aku pun tak ingat... erm...Masa ni aku baru 2 tahun berkhidmat. Kiranya belum konfirm lagi ni. Hehe. Bila dah sampai, kami terus lapor diri di pocok kawalan taman ni. Untuk sampai ke sini, cukup sukar. kami terpaksa menaiki 4wD kerana jalan untuk ke sana tidak sesuai untuk bas. Jalannya jugak tidak rata kerana terletak jauh ke arah timur, penuh dengan hutan dan ladang kelapa sawit. Debu abis lekat di muka. Masing-masing bila dah sampai sana, kene lah basuh muka. Ada yang cuci muka terus dan ada yang mandi. Merah abis muka kitorang...dah macam pakai bedak pemerah je..heheh!!

Kitorang bila dah isi dan sign borang untuk insurans diri (untuk safety dan diwajibkan), kitorang pun angkut beg dan gerak naik bot panjang.

Posing tak ingat mamat ni. hehe Dia ni ofis boy kat ofis aku. Ayie namanya.masih bujang. Dia suruh aku taip ni. Promote katanya...(Yo lah,... cantik nyer pic aku letak kat sini...kalu tak laku tu, sori yer..ahaks)

Pic bawah tu, kitorang ditunjukkan cara nak buat perangkap ala tradisional. Gerun jugak..sbb jerangkap samar nyer, semuanya membunuh..silap2 leh putus kepala..Eeeee..

Kat depan bililk kitorang. Aku terpaksa share bilik ngan diorang nie..

.........dah penuh......

Mengurut badan kawan aku. Kesian dia. NAsib baik aku leh urutkan. Tu la, aktif sangat...heheh

Amat indah sekali ciptaan Tuhan. Tak sabar aku nak terjun...mandi ler..apa lagi...

Wah...Wah...Bestnyer. Aku tak pernah tgk air sejernih ini..mmg crystal clear. Ikan kelah tu. Nampak jelas. Tapi kami tak dibenarkan memancing ikan ni. Kerana spesis ini terpelihara hendaknyer..hehe

Wah, nikmatnya. Tak mungkin aku lepaskan peluang aku untuk merasai kesejukan airnya..nyaman sekali dong!!

Ini paling adventure giler..aku pertama kali naik bot ni. Ikut arus deras sungai ni. Hampir2 terbalik. Apapun kami selamat bila ada orang terror kat situ...(aku le orangnyer)..hehe bongkaknyer...

Dah selesai. Acara mengambil gambar sebagai kenangan selepas berkayak. Mmg takut jugak sbb pertama kali naik. Tak dapat nak tunjuk apa-apa adegan kat sini sbb kamera semua dalam beg. Arus plak terlalu kuat jadi susah sangat nak amik gambar. So masa sampai di darat jer lah...ahaks

So kalu korang suka adventure, dan tak tau nak ke mana, aku cadangkan korang cuba ke sini. Sure korang akan tertawan. Ajak aku sekali...nak itot sama...hehe

***Wachaaa***

4 comments:

Aku dan Diriku said...

Saya sungguh sangat terkesan dengan blog yang Awie buat ini. Creative dan menarik untuk dilihat dan dibaca...
Saya kagum dengan Awie yang masih muda tapi sudah hidup mandiri dan berhasil...
Azam??Hmmm...ada satu yang menarik...Awie mau punya family yang bahagia...Benarkah itu Wie? Tell me...

maliksutanmuda said...

Terima kasih Mr. republik...

iya...azam...famili yg bahagia...

dari golonngan orang yang tersayang...dan aku hormati...

:)

akupunyahal said...

tak pernah sya pi Taman Negara ni.. ramai org kata seronok di situ.. one day i must go there...

maliksutanmuda said...

yes malim...mmg best giler. adventure. tau je la hutan simpan negara tu../// ajak aku sekali kalu ko nak pegi...sure aku pegi..yeahaaa!!